"Jadilah seperti pohon rendang yang berbuah; dibalingkan dengan batu, tetapi diberikan buah sebagai balasan." ~Hasan Al-Banna~

Wednesday, 16 January 2013

ANTARA KHASIAT ZIKIR: MERINGANKAN BEBAN HUTANG

ANTARA KHASIAT ZIKIR: MERINGANKAN BEBAN HUTANG

Antara zikir yang diajar oleh para ulama bagi meringankan beban hutang ialah dengan menyebut:

يا فارج الهم يا كاشف الغم يا من لعبده يغفر ويرحم 

(Ya farijal hamm, Ya kashifal ghamm, ya man li a'bdihi yaghfir wa yarham)
Wahai Allah yang menghilangkan segala kesedihan, wahai Allah yang Menghapus segala kesusahan, wahai Allah yang memberi pengampunan dan yang mengasihi hamba-hambaNya.

Al Imam As Sayuti menyebut dalam kitabnya ad-Durrul Manthur dari Aisyah RA dia berkata: Ayahku berkata kepadaku Mahukah aku ajarkan padamu sebuah doa yang pernah diajar oleh Rasulullah SAW dan doa ini juga pernah diajar oleh nabi Isa AS kepada kaum Hawariyyun, dan keutamaan doa ini jika engkau memiliki hutang walau sebesar gunung Uhud maka Allah pasti akan melunaskannya. Kemudian aku bertanya doa apakah itu? Ayahku menjawab: Ucapkanlah ya farijal hamm ya kasyifal ghamm".

Imam ar-Raddad telah menyebut dalam kitabnya Mujibat ar rahmah bahawa kemudian Abu Bakar berkata: Pada saat aku masih memiliki hutang, sedangkan aku adalah orang yang paling tidak suka memiliki tanggungan hutang. Kemudian aku berdoa dengan doa ini sehingga Allah memberikanku kemudahan dalam melunaskan hutang itu.

Wallahu a'lam.

(Dipetik daripada buku rahsia zikir Ratib Al Haddad)


-akhi hafeez

No comments:

Post a Comment