"Jadilah seperti pohon rendang yang berbuah; dibalingkan dengan batu, tetapi diberikan buah sebagai balasan." ~Hasan Al-Banna~

Sunday, 6 October 2013

Mu'min berkualiti! merebut peluang isi masa dengan baik

                                                    Gambar ditangkap pada 28 september 2013


Tren penuh sesak, lelaki ni khuyu' membaca Al-Quran poket. kecil -> Senang disimpan & dibawa . penumpang yang lain leka dengan handphone , pemandangan luar & bersembang-sembang. Bersangka baik,kemungkinan mereka nak alert dengan stesen berikutnya. Lelaki ini kelihatan Ghuraba' asing , dengan membaca Al-quran ditengah-tengah orang ramai.  stesen yang dia nak turun. baru dia letakkan kembali Al-quran ke dalam beg. ouh, shame with myself.



Yang ke-2 , seorang adik di IIC yang meniaga jagung sementara menunggu customer  (ajk club CYS) baca Al-Quran sambil bertarranum --> terima kasih dik,telinga saya terisi dengan ayat-ayat yang adik baca=)


**tepuk dada tanya Iman . Macam di negara palestin, . Muda-muda sudah hafal Al-quran!!. Malu Rasanya!!! . Air mata mengalir laju-laju T______T.

Iktibar-->bagi yang naik transport awam, kurangkan kelekaan bermain dengan hp seperti games, saya cadangkan, masa menunggu & berada dalam bus atau lrt tadabbur Al-quran atau hafal Al-quran  . Biarkan sahaja orang pandang. mana tahu kemungkinan mereka juga akan follow rentak kita. & kemungkinan juga mereka ingin tahu tentang ilmu &islam , cuma mereka tiada siapa yang bantu, mana tahu , kita salah 1 yang akan membantu mereka. Mana tahu kan ? =)


Masa diberi 24 hours, kita sendiri yang menentukan masa kita. apa yang kita buat dengan 24hours tu & kita sendiri yang mengubah diri kita  sendiri, bukan orang lain.. Allah berfirman dalam surah Al-Asr, Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. In sha Allah  kehidupan kita akan lebih tenang dengan menghayati ayat-ayat agung Kalamullah. =)

Masa bergerak & terus bergerak. kita sendiri yang mengisikannya :)

wallahu A'lam.


May Allah purify our hearts and guide us to the best of deeds in this world and in the afterlife :)


No comments:

Post a Comment