"Jadilah seperti pohon rendang yang berbuah; dibalingkan dengan batu, tetapi diberikan buah sebagai balasan." ~Hasan Al-Banna~

Monday, 6 July 2015

sabit kuku

Sabit kuku
Lengkung kuku macam dalam gambar ni warna putih kat pangkal kuku... percaya tak kita boleh tahu kita ada pnyakit dengan tengok sabit kuku kita.
  • selalunya saiznya sebesar 1/5 dr kuku....Kuku yang sihat berwarna kemerahan, halus dan bersinar, sabitnya mmg nmpak jelas. Bila kita sakit, sabitnya akan mengecil, bila kembali sihat, sabit akan muncul semua.

Kategori Sabit
# Tidak ada sabit langsung
- Ginjalnya mudah sakit.
# Sabit nya kecik dari 1/5 bahagian kuku
- Tenaga dalam badan berkurangan / penyerapan usus besar kurang bagus
# Sabit lebih besar dari 1/5 bahagian kuku
- Kemungkinan menderita hipertrofi jantung, kardiovaskular sumbat , hipertensi,
stroke dan penyakit lainnya
# Sabit kaler gelap / mengecil atau hilang
- Ada penyakit yang parah, atau ada tumor, pendarahan di dalam, dll.
# Sabit makin lama makin mengecil
- tenaga makin berkurangan dlm badan , kesihatan tubuh makin merosot,
kekebalan imun badan menurun.
P/S : Org yang jenis tidak ada sabit, sekali sakit mesti teruk or ambik masa nak sembuh..... Bila sabit makin berkurang, perbanyakkan makan protein . Jaga stamina badan, dan seringlah berolahraga.
Skarang ni sila tengok sabit kat kuku korang tu mcm mana rupanya? makin putih? atau ada jugak jari yang takde sabit kuku... sapa yang ada 8-10 jumlah sabit di kategori sbg SIHAT... kalau kurang tu tandanya ada masalah kesihatan.. boleh kenal pasti tahap kesihatan tubuh badan kita dgn melihat sabit ni... (padan la tabib cina suka tgok tangan pesakit)

No comments:

Post a Comment